De reis van je leven

Mijn dochter verzucht: “Wat heeft de stelling van Pythagoras voor nut in mijn leven?” Daar heb ik geen antwoord op. Zij (havo 5) begrijpt die stelling uitstekend; daar ligt het niet aan. De relevantie ervan ontgaat haar. En als ik mijn zoon van 14 (vmbo-k3) tijdens een bezoek aan een Open Dag van het mbo vraag: “Wat wil je over deze opleiding weten?” Hij haalt zijn schouders op: “Geen idee.” Uiteindelijk stel ik de vragen en hij luistert toe…

leren-verbinden

 

Terwijl hun scholen driftig aan de slag zijn met loopbaanoriëntatie en –begeleiding, lijken mijn kinderen nauwelijks bezig met hun toekomst. Onderwijl maakt mijn dochter een sectorwerkstuk en mijn zoon zoekt een vormgever om te interviewen. Allemaal voor hun toekomst. Ze zijn er dus wel degelijk mee bezig, maar beseffen dat niet: ’t zijn gewoon activiteiten die ze moeten afvinken.

Behalve moeder ben ik ook nog coördinator ‘Talent & Loopbaan’ van de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant. In onze opdracht heeft KPC Groep een inventariserend onderzoek uitgevoerd naar loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in de regio Noordoost-Brabant. Daarin werken ondernemers, overheden en onderwijsorganisaties samen onder de naam ‘AgriFood Capital Werkt’. Uit het onderzoek naar LOB kwam een tweeledig beeld:

  • scholen in Noordoost-Brabant zijn aan de slag met LOB, maar intensiteit en kwaliteit ervan is heel verschillend;
  • leerlingen herkennen de LOB-activiteiten niet als iets dat hen helpt om hun talenten te ontdekken en loopbaankeuzes te maken.

KPC Groep geeft ons enkele adviezen mee, waaronder: geef ouders een grotere rol bij LOB. En dan graag ook wat handvatten. Het eerste waar we mee aan de slag gaan: ontwikkeling van een gezamenlijke visie op LOB.

LOB zou wat mij betreft het fundament moeten worden van het onderwijs: enerzijds jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen en anderzijds hen voorbereiden op een plek middenin de samenleving en op de arbeidsmarkt. Alle vakken, van aardrijkskunde tot wiskunde, zouden daarvan in dienst moeten staan.

Terug naar ‘de bedoeling’: naar de kern van het onderwijs. Niet de race naar het diploma (figuur links), maar jongeren steunen bij de reis van hun leven (rechts). LOB terug naar het hart van het onderwijs.

Deel dit bericht op Social Media

Reacties

  1. Wat hebben leerlingen, jouw kinderen, nodig om relevantie te ervaren? Voor mijn zoon was letterlijk varen tijdens het vierde jaar van zijn middelbare schooltijd de manier om leren en leven geïntegreerd te laten zijn. Nu, op zijn (eerst TU en nu) HBO scheepsbouw, is voor hem de relevantie weer weg. De opdrachten lijken voor hem in niets op relevant werk en echt leven.

Reageer op dit bericht

Nee, bedankt  |  x